Trwa ładowanie

Szukasz sposobów na obniżenie złego cholesterolu?

Kompendium wiedzy, które pomoże Ci w walce z cholesterolem domowymi metodami
Zacznij działać

Podwyższony cholesterol: czego unikać i nie jeść? Dieta antycholesterolowa

Zmiana nawyków żywieniowych jest powszechnie zalecana w przypadku nadmiernego stężenia cholesterolu we krwi. Z diety antycholesterolowej korzystać powinny przede wszystkim osoby zagrożone miażdżycą, zawałem, udarem mózgu oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego, a także innymi dolegliwościami spowodowanymi zaburzonym profilem lipidowym. Dieta antycholesterolowa jest jednak przeznaczona dla wszystkich, którzy chcą świadomie zadbać o własne zdrowie i samopoczucie. Odpowiednie żywienie może przyczynić się do wyraźnego spadku cholesterolu nawet po ok. 3 miesiącach.

Na czym polega dieta antycholesterolowa?

dieta antycholesterolowa

Celem diety antycholesterolowej jest przede wszystkim doprowadzenie do unormowania niewłaściwego profilu lipidowego. W efekcie obniżeniu ulega poziom cholesterolu całkowitego oraz złego cholesterolu LDL, natomiast poziom dobrego cholesterolu HDL podwyższa się. W specjalnie przygotowanym planie żywienia podstawowymi składnikami pokarmowymi są produkty, które przyczyniają się do ustabilizowania zawartości obu frakcji. Kluczowe znacznie mają przede wszystkim tłuszcze.

W celu obniżenia stężenia cholesterolu konieczne jest wyraźne ograniczenie spożycia zwierzęcych tłuszczów nasyconych, a także zastąpienie ich roślinnymi tłuszczami jedno- i wielonienasyconymi. Podstawą diety powinny być kwasy tłuszczowe omega-3, znajdujące się w tłustych rybach morskich, np. łososiu, makreli, sardynce, czy tzw. superfoods, takich jak nasiona chia (więcej: https://naturalnemetody.pl/nasiona-chia). Ryby powinno się spożywać przynajmniej kilka razy w tygodniu. Pod względem negatywnego wpływu na gospodarkę lipidową, najgroźniejszy dla organizmu jest cholesterol pochodzący z tłuszczy trans. Zawierają go utwardzone oleje roślinne, wykorzystywane do produkcji wysoko przetworzonej żywności, m.in. gotowych dań, słodyczy, twardej margaryny czy słonych przekąsek. Dlatego dieta antycholesterolowa powinna obfitować w błonnik pochodzący z warzyw, owoców oraz produktów zbożowych. Składniki te są bogatym źródłem witamin antyoksydacyjnych oraz przeciwutleniaczy, mających pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Błonnik przyspiesza również wiązanie cholesterolu i ułatwia wydalanie go z organizmu.

Jak należy się odżywiać przy podwyższonym cholesterolu?

Na skuteczność diety antycholesterolowej duży wpływ ma sposób przyrządzania posiłków. Z mięs oraz drobiu należy usuwać widoczny tłuszcz oraz skórkę. Zamiast smażenia potraw, lepiej zdecydować się na pieczenie w folii, gotowanie na parze i w wodzie, duszenie bez tłuszczu oraz grillowanie. Wśród spożywanych pokarmów powinny znajdować się razowe produkty zbożowe, takie jak ciemne pieczywa, kasze i makarony oraz brązowy ryż. Należy uwzględnić w codziennej diecie świeże oraz mrożone warzywa i owoce, a także nabiał w postaci chudego mleka i twarogu, kefiru, maślanki oraz naturalnego jogurtu. Przy diecie antycholesterolowej nie trzeba całkowicie rezygnować z mięsa.

Zalecane jest spożywanie dziczyzny, cielęciny oraz chudej wołowiny czy królika, a także pozbawionego skórki drobiu. Ryby mogą być pieczone, gotowane lub podawane z rusztu.

Nie należy zapominać o wodzie mineralnej, nasionach strączkowych i orzechach, a także oleju lnianym, rzepakowym czy oliwie z oliwek (oczywiście z umiarem!). Cholesterol bardzo skutecznie obniżają także fitosterole, których duże ilości znajdują się na przykład w miękkich, wysokogatunkowych margarynach. Są to sterole pochodzenia roślinnego, które pod względem budowy oraz funkcji przypominają cholesterol, dlatego mogą przyczynić się do zmniejszenia jego stężenia. Związki fitosteroli można dostarczać do organizmu również za pomocą odpowiedniego suplementu, na przykład Cholesterol OFF. Są to tabletki na cholesterol, posiadające naturalny, łatwo wchłanialny skład stanowiący bogatą kompozycję składników ziołowych.

Czego unikać i nie jeść przy podwyższonym cholesterolu?

Dieta antycholesterolowa w dużym stopniu opiera się na unikaniu określonych produktów spożywczych.

Niewskazane jest spożywanie produktów zbożowych w postaci:

  • białego pieczywa,
  • ryżu i makaronu,
  • słodzonego musli,
  • płatków kukurydzianych
  •  wyrobów cukierniczych.

Lepiej unikać także warzyw konserwowanych oraz suszonych, a także kandyzowanych i zalewanych w cukrze owoców. Podwyższony cholesterol wiąże się również z koniecznością odstawienia nabiału, zwłaszcza w formie tłustego mleka, śmietany, jogurtów owocowych oraz żółtych, topionych i pleśniowych serów.

W diecie antycholesterolowej mogą znaleźć się jaja, jednak w ilości nie większej niż 2-3 sztuki spożywane na tydzień. Osobną kategorią są mięsa. Osoby z podwyższonym stężeniem cholesterolu nie powinny spożywać podrobów, wieprzowiny, tłustych wędlin, boczku, mielonki, parówek oraz mięs smażonych w panierkach. Należy ograniczyć smażone i panierowane ryby, a także tłuszcze w postaci masła, smalcu, słoniny, czy oleju słonecznikowego, kukurydzianego i sojowego. Niewskazane jest stosowanie przypraw i sosów, zwłaszcza majonezu i tzw. gotowców. Kategorycznie powinno się unikać deserów sklepowych, ciast z kremem, tortów, innych słodyczy oraz fast-foodów. Warto odstawić także alkohol i kawę.

Dodaj komentarz